Marie-Ghislaine Brosens, Notaris te Beerse

 

Marie-Ghislaine Brosens

Notaris te Beerse

Dit notariskantoor is uitgerust met een videoconferentiesysteem. Gemak, veiligheid en ecologie zijn de sleutelwoorden van dit systeem. Wij kunnen op afstand optreden met andere notariskantoren die ook met dit systeem zijn uitgerust.
 

Notaris Marie-Ghislaine Brosens

Lindenlaan 17
2340 Beerse
Tel. (014) 61.06.06
Fax. (014) 61.00.10

BV
BTW BE 0887819818
RPR Antwerpen afdeling Turnhout
Verzekeringen van het Notariaat cv

...
 

Immo

Uit de hand verkoop € 452.325

Grond
Watering
2370 Arendonk

Uit de hand verkoop € 106.925

Grond
Kloosterbaan 16
2370 Arendonk

Uit de hand verkoop € 193.188

Grond
Neerbiezen
2370 Arendonk

Uit de hand verkoop € 289.000

Huis
Kruisstraat 46
2350 Vosselaar

Uit de hand verkoop € 599.000

Huis
Antwerpseweg 24
2340 Beerse

Uit de hand verkoop € 259.000

Appartement
Grote Baan 119
2380 Ravels

Uit de hand verkoop € 250.000

Huis
Kapelweg 122
2300 Turnhout

Uit de hand verkoop € 295.000

Grond
Lochtenberg
2330 Merksplas

Uit de hand verkoop € 630.000

Grond
Eindepoel 12
2330 Merksplas

Uit de hand verkoop € 315.000

Huis
Steenweg op Sevendonk 148
2360 Oud-Turnhout

Uit de hand verkoop € 24.000

Garage
Donkerstraat 1
3000 Leuven

Uit de hand verkoop € 120.000

Grond
Onze Lieve Vrouwstraat 35
2360 Oud-Turnhout

Uit de hand verkoop € 185.000

Huis
Steenweg op Oosthoven 151
2300 Turnhout

 
 

Greet Buylinckx
Notarieel medewerkster

greet.buylinckx.222768(plaats the 'at' sign hier)belnot.be
Tel. 014/ 60 00 24

woensdag namiddag afwezig

Philippe Dierckx de Casterlé
Notarieel medewerker

philippe.dierckx(plaats the 'at' sign hier)notarisbrosens.be
Tel. 014/60.06.06

boekhouding

 

23 september 2021

Ontdek de nieuwe brochure van de Koning Boudewijnstichting

En plots valt de diagnose van dementie… een bijzonder moeilijk moment, hoewel het leven daar niet ophoudt.

Om beter te kunnen omgaan met dementie, publiceert de Koning Boudewijnstichting een herwerkte brochure over de praktische aspecten die verband houden met dementie.

Er zijn veel manieren om de ziekte van Alzheimer te beleven. Telkens is de situatie van de betrokken patiënt anders.  Deze brochure biedt de mogelijkheid om oplossingen te zoeken die aangepast zijn aan de eigen situatie. Dankzij deze informatie kan de betrokken persoon een aantal keuzes maken op het vlak van gezondheid, de woonplaats of de bezittingen.

De brochure richt zich in de eerste plaats tot personen met dementie die bij het begin van de ziekte nog keuzes kunnen maken en beslissingen kunnen nemen in verband met hun eigen persoon. Maar ook de naasten vinden er antwoorden op hun vragen.

Deze brochure (update 2021) wordt gepubliceerd in het kader van het luisternetwerk van notarissen en bevat nieuwe informatie over het thema jongedementie. Je kan de papieren versie vanaf begin oktober bestellen via de website van de Koning Boudewijnstichting.

Raadpleeg hieronder de online versie van de brochure.

Bron: Fednot

21 september 2021

Rusthuizen en woonzorgcentra zijn voor veel ouderen en zorgbehoevenden een dure uitgave. Bovendien blijven veel ouderen graag zo lang mogelijk in hun thuisomgeving, vooral sinds de coronapandemie. Wie een ouder of een zorgbehoevende wil laten inwonen in een aparte wooneenheid moet hiervoor geen vergunning vragen als aan specifieke voorwaarden is voldaan.

Een aparte wooneenheid in je woning

Misschien wil je wel een (groot)ouder of een zieke broer of zus bij je thuis laten inwonen. Maar tegelijkertijd ben je misschien bang om te moeten inboeten aan privacy…

Daarom werken steeds meer helpende familieleden met onafhankelijke woningonderdelen. Denk maar aan een gelijkvloers waar een oudere of zieke persoon zijn eigen woonkamer en keukentje krijgt, met een aparte toegangsdeur. Stedenbouwkundig is dat niet vanzelfsprekend, want wie een nieuwe wooneenheid doet ontstaan, moet een vergunning aanvragen. Sinds een aantal jaren kent de Vlaamse regelgeving een flexibeler systeem voor het zogenaamde “zorgwonen”.

Wanneer spreek je van zorgwonen?

Zorgwonen is de situatie waarbij iemand een ondergeschikte wooneenheid creëert in een bestaande woning om één of twee ouderen of zorgbehoevenden te huisvesten.

We spreken van zorgwonen als aan verschillende voorwaarden is voldaan:

  1. In of bij de bestaande hoofdzakelijk vergunde woning wordt één kleinere (ondergeschikte) wooneenheid gecreëerd;

  2. De hoofdwooneenheid en de ondergeschikte wooneenheid (of de grond waarop die tijdelijke wooneenheid wordt geplaatst) behoren tot dezelfde eigenaar. In volle of ‘blote’ eigendom. Ook een huurwoning komt in aanmerking voor zorgwonen, maar dan moet de eigenaar wel zijn toestemming geven;

  3. De creatie van een ondergeschikte wooneenheid gebeurt met het oog op het huisvesten van:

  • ofwel ten hoogste 2 personen, waarvan minstens 1 persoon van 65 jaar of ouder
  • ofwel ten hoogste 2 personen, waarvan minstens 1 hulpbehoevend (kinderen die ten laste zijn van de hulpbehoevende persoon worden niet meegerekend bij het bepalen van het maximum van 2 personen). De hulpbehoevende is een persoon met een handicap, een persoon die in aanmerking komt voor een tegemoetkoming van de Vlaamse Sociale Bescherming (de vroegere zorgverzekering) of een persoon die hulp nodig heeft om zelfstandig te wonen.
  • ofwel de zorgverlener, indien de hulpbehoevende personen gehuisvest blijven in de hoofdwoning.

Geen vergunning vragen, wel melding doen

Creëer je een ondergeschikte wooneenheid binnen een bestaande woning, binnen een bestaand bijgebouw, of in een nieuwe, tijdelijke verplaatsbare unit, dan volstaat een melding bij het Omgevingsloket. Je leest hier hoe je dat aanpakt. Op Omgeving Vlaanderen kan je alle voorwaarden lezen. Ook het beëindigen van het zorgwonen moet je melden.

Oudere laten inwonen, zonder aparte wooneenheid

Wie een oudere laat inwonen, zonder hiervoor een aparte wooneenheid te creëren, moet hiervoor geen vergunning of melding doen. Wel kan het “ten laste nemen” van een oudere persoon een invloed hebben op je belastingen. Wie een grootouder, ouder, broer of zus van meer dan 65 jaar in huis neemt, heeft recht op een ‘belastingvrije som’. Een deel van je personenbelasting wordt dan niet belast. Informeer je over de voorwaarden bij FOD Financiën. Opgelet, in de toekomst (belastingaangifte van 2022) zal het belastingvoordeel enkel  gelden indien de inwonende werkelijk “zorgbehoevend” is. Om tegemoet te komen aan de personen die al genoten van de oude, meer flexibele regeling, geldt een overgangsregeling. Voor hen zullen de oude fiscale voordelen nog gedurende maximaal vier jaar gelden.

Heb je ook recht op een belastingvrije som bij een zorgwoning? Nee. Bij zorgwoningen zijn er twee aparte wooneenheden en - fiscaal gezien - twee aparte ‘gezinnen’.  Als je een zorgwoning creëert, neem je, vanuit fiscaal oogpunt, niemand “ten laste”.

Een oudere laten “inwonen” of het creëren van een zorgwoning heeft andere gevolgen. Informeer je op voorhand over de gevolgen op je belastingen, de ziekteverzekering, de tegemoetkomingen, eventuele premies of sociale tarieven.

Bron: Fednot

20 september 2021

Een huis kopen, een onderneming oprichten, erven… er zijn tal van belangrijke momenten waar je naar een notaris moet. Maar waarom is een notaris nodig? Wat is het verschil tussen een notaris en een andere juridische beroeper? Wij leggen je alles uit in onze nieuwe notaristip!

Wil je meer weten over wat een notaris allemaal doet? Raadpleeg onze brochure "Wat kan de notaris voor je doen?".

Bron: Fednot

 
 

Thema's

Wonen

Op het punt om een woning te (ver)kopen of te (ver)huren?

Alles over wonen

Erven

Alles wat je moet weten over erven

Alles over erven

Successieplanning

Met zorg zijn vermogen overdragen

Alles over successieplanning

Schenken

Aan iemand schenken

Alles over schenken

Familie

Huwen of samenwonen?

Alles over familie

Scheiden en uit elkaar gaan

Wat als je uit elkaar gaat?

Alles over scheiden en uit elkaar gaan

Ondernemen

Klaar om te ondernemen?

Alles over ondernemen

De notaris

Hoe kan de notaris je helpen?

Alles over de notaris

 

Notaris Marie-Ghislaine Brosens

Lindenlaan 17
2340 Beerse
Tel. (014) 61.06.06
Fax. (014) 61.00.10

 

Openingsuren
 

Ons kantoor is momenteel gesloten

M 08:30 >  12:30   13:30 > 17:30  
D 08:30 >  12:30   13:30 > 17:30  
W 08:30 >  12:30   13:30 > 17:30  
D 08:30 >  12:30   13:30 > 17:30  
V 08:30 >  12:30   13:30 > 15:30  
Z gesloten  
Historiek Route & Parking

Routebeschrijving

- Via autosnelweg E34:   afrit 22 Beerse.
Neem  richting Beerse tot aan het kruispunt  Gierlesteenweg -  Antwerpsesteenweg,
vervolgens rechtdoor tot aan het centrum van Beerse  ( de kerk bevindt zich aan uw rechterzijde).
U draait links de Lindenlaan in, het kantoor bevindt zicht aan de linkzijde nr 17  (gelijksvloers appartementsgebouw ) naast het postgebouw.
(parkeren met parkeerschijf)

- Via Antwerpsesteenweg (Turnhout - Antwerpen) - kruispunt  Gierlesteenweg -  Antwerpsesteenweg
richting Beerse centrum tot aan de markt  (de kerk bevindt zich aan uw  rechterzijde).
U draait links de Lindenlaan in,  het kantoor  bevindt zicht aan de linkzijde nr 17  (gelijksvloers appartementsgebouw naast het postgebouw)

Parking

Voor het kantoor is er  parkeermogelijkheid met een parkeerschijf voor 2u.
Verder is er parking op het kerkplein op 150m van het kantoor (parkeerschijf)

Historiek

15 januari 2017: PUBLICATIE 2007-01-25 Belgischs Staatblad

Bij koninklijke besluiten van 15 januari 2007, die in werking treden op de datum van de eedaflegging welk dient te gebeuren binnen de twee maanden te rekenen vanaf heden: is Mevrouw Brosens Marie-Ghislaine, Licentiaat in de rechten, kandidaat-notaris, benoemd tot notaris in het gerechterlijk arrondissement Turnhout. De standplaats is gevestigd te Beerse.

januari 2007: eerste locatie Lindenlaan 1 te Beerse

januari 2012: verhuis naar de nieuwe locatie: Lindenlaan 17 te Beerse 

Verlofperiodes